Na vorig jaar een goed resultaat te hebben neergezet (2e van de avond en 5e over-all), hadden we besloten om een gooi naar de beker te doen op de wedstrijdavond. Op 3 november 2006 was het dan eindelijk zo ver, als groep 86 mochten wij om 21:40 van start. Ondanks een slechte week, waren de weersvoorspellingen voor deze nacht gunstig, droog en windkracht 2 tot 3.
Om goed voorbereid te vertrekken en om het teamgevoel te versterken hebben we van te voren goed gegeten bij Hotze. Hij had zich waarschijnlijk verkeken op hoeveel 5 hongerige lijven op konden, want alles werd opgegeten. Als we ook net zo gretig met de wampex zijn… Na alle informatie over de blauwe knoop en Police Academy te hebben uitgewisseld (op een of andere manier hebben we toch het idee dat we met Police Academy op het verkeerde been worden gezet) en de kompassen met elkaar te hebben vergeleken, zijn we naar de startlocatie gegaan.
Daar er altijd veel informatie wordt verstrekt is het geen overbodige luxe om op tijd aanwezig te zijn. Zo ook nu weer: 2 informatieborden vol, een PC-route en een video-route. Na het belangrijkst tot ons hebben genomen was er nog tijd voor een bakje koffie en werd ons 21:40 groen licht gegeven om te vertrekken.
Route 1 hing (deels) in spiegelschrift op het informatiebord (moest het spiegeltje hiervoor mee?). ZO-richting was de nooduitgang en de post was dan ook al snel gevonden. Route 2 hing aan de stijger en route 3 was het puzzeltje op het informatiebord. Bij memorie 1 twijfelden we of er nu wel of niet een letter aan de stijger hing, voor de zekerheid toch maar iemand teruggestuurd en er hing inderdaad een letter. Of dit oponthoudt van 5 minuten later nog gevolgen zou hebben…? Route 4 was de oleaat die je bij de start kreeg. In route 5 zat de eerste gammele oversteek (velen zouden er nog volgen), “57 A” was zo gevonden. De opwindende windrichtingenroute was ook zonder de aanwijzingen op het informatiebord redelijk te doen. Via de grote kentekenplaatroute en het kleintje kompasroute werd memorie 6 ook vlot gevonden. Via richting 202o moesten wij de witte reflectoren volgen, daar begon route 11, de Europese route.
Bij route 12, de klokkenroute, zit het grapje meestal in de volgorde. Zo ook nu weer, als je de volgorde goed had, liep je de route vlot. Met wat kennis van de Romeinse Cijfers en de manier waarop het in het boekje stond kon je dit vlot lopen. De eerste pompeblèd van route 14 was lastig te vinden, daar er in meerdere richtingen gezocht kon worden, het vervolg was des te makkelijker. De flippo’s even in de juiste volgorde lopen en bij de Blauwe Knooproute bleek pas wat het inhield. Ik weet niet of er bierdoppen hingen, maar die moesten we vast niet volgen. Bij route 17, de coördinaatroute even de verschillende coördinaten uitzetten, het kaartje in de juiste richting leggen en gaan met die banaan. Route 18 was door het bos. Dit is in het verleden wel eens lastiger geweest. Route 19 eindigde bij een aanwijzing op een balk. Hier hing route 20, zoek een spoorweg in ZZW richting. Deze was vlot gevonden. Via het spoor naar het eind lopen (dood spoor hing als memorie aan het informatiebord). Net als een paar jaar geleden mochten we wederom door het riool (nu echter geen Status Quo), al stond er nu wat meer water in, dat liep dus iets lastiger. Even zoeken, maar met zo’n 4 groepen bij elkaar is er altijd wel iemand die de post vind.
Bij de post werd een fragment van de film Police Academy vertoond, waarbij de opdracht was om de cadetten van de film te volgen tot een verkeersbord met een kruis. Een beetje kennis van de film kwam dus wel van pas. Helaas heb ik de film niet gezien (wel ooit eens in het verleden hoor), maar toen ik belde met een videotheek met de vraag of ze Police Academy 1 ook hadden, was het antwoord: “Voor de wampex zeker?” De videotheek had nog nooit zo veel vraag naar een film gehad, goeie zet organisatie !!! Op een gegeven moment waren er 2 letters vlak bij elkaar, beetje opvallend, de ene zal een cadet geweest zijn, de andere waarschijnlijk niet. Zullen we de goede letter hebben opgeschreven? Even was er lichte twijfel. Route 23 was de $p@M-route van de informatieborden. De instinker was waarschijnlijk de eerste brug. Enkele groepen achter ons staken vanaf daar het veld over, echter deze brug leek niet op de brug van memorie 7 zodat wij verder gelopen zijn en zo’n 200 meter verder vonden wij wel de brug van memorie 7.
De oversteek was lang, maar niet moeilijk, we kwamen exact bij de reflector uit. Route 25 was nieuw voor ons. Later bij de ins-en-outs zal blijken of we hier ergens ingestonken zijn. Deze route liep niet echt lekker, hebben we iets verkeerd gedaan? (een soort van striproute?). We kwamen op kruisingen die er wel wat op leken, maar het toch niet echt waren. Er was teveel discussie binnen de groep, maar er naderden andere teams, dus in plaats van terug te gaan zijn we maar doorgegaan. Onderweg zijn we een letter, een rood en een wit vlaggetje tegen gekomen. Wat die vlaggetjes te betekenen hadden?? Het vervolg was route 26, kleintje oleaat, dit klopte precies, dus waarschijnlijk is route 25 wel goed gegaan, maar toch vertrouwen we het niet. De grote striproute was eenvoudig, gevolgd door de maanstandenroute. Route 29 was ook zonder kompas goed te doen. 9o is ongeveer noord, op dat moment was het nagenoeg wolkloos, met een bijna volle maan, kon je het boekje redelijk lezen en de sterren waren goed te zien. Door de poolster wat aan te houden, liep je zo naar de post toe.
Na een lekker kopje warme chocomel en een appeltje voor onderweg was route 30 aan de beurt, de PC-route. Door de aanwijzingen in omgedraaide volgorde toe te passen liep je er rap doorheen. Ook de hartjes waren vlot te vinden. Tja wat moet er dan nog van de simpele route gezegd worden, mits je hem maar omkeert. De geconserveerde route kun je goed lezen als je het boekje wat schuin houdt. Memorie 3 en 4 zaten vlak bij elkaar en waren dan ook vlot gevonden. Zoek je rot route, eindelijk weer eens: “misschien verder dan je denkt”. In eerste instantie begin je te lopen, maar hoe verder je komt, hoe meer twijfel in de groep. Zitten we wel goed? We doen toch wat er in het boekje staat? Dus doorlopen. Uiteindelijk komen we (gelukkig) bij de bedoelde post uit. Daar kregen we te horen dat we het snelste tot nu toe waren, zou het dan toch… Tja, wie kent die zomerhit niet? De eerste geel/zwarte linten waren lastig, de laatsten niet meer. Ook weer bij het bolletje pijltjeroute denken om de volgorde. Via de kleintje kentekenplaatroute en de witte schroeven kwam je bij de videoroute. Doordat we bij de start op tijd klaar waren met alle informatie, hadden we allemaal de video-route gezien, dus ook deze route was geen probleem. De laatste loodjesroute hebben wel eens zwaarder gewogen, het liep als een trein. Memorie 1 was natuurlijk bekend en de finish was dan ook gauw gevonden.
Met een scheef oog werd een blik geworpen op de wisselbeker. Onder het genot van een bakje snert concludeerden wij dat het wel heel erg snel gegaan was dit jaar. Was het dit jaar nou zo makkelijk? Zijn wij beter geworden? Of zijn we in de instinkers getuind en zit een goede klassering er niet in?
Organisatie, hartelijk dank voor een wederom geslaagde wampex. We hebben de data voor volgend jaar al weer opgeschreven.
Bijeengeraapt Zootje (René, Hotze, Arjen, Hille en Arjan)