Verslag van de Sjonnies (Assen) van de 35ste Wampex
Georganiseerd door Stichting Wampex Nederland
Opsterlandse Wampex
26 nov 2010,
Lauwersoog, Marnewaard en omgeving
Sjonnies: Richard, Remon en Roy Strating; Richard Holst; Damy Lensen; Jildert en Lieke Visser. Nr. 40. (B); 18:36u-03:16u.
De groep Sjonnies uit Assen doet voor de vijfde keer mee aan de 35ste editie van de Wampex van de Stichting Wampex Nederland op de derde avond, 26-27 nov 2010. Eerdere keren zijn wisselend verlopen. Vorig jaar was niet zo best; het jaar daarvoor ging het supergoed en bij onze eerste keer moesten we de noodenveloppe gebruiken; en dat was in de Marnewaard… Deze keer is het wederom in de Marnewaard bij Lauwersoog, dus dat belooft wat. Bij onze eerste keer wisten we niet dat het belangrijk was om de nummers van het informatiebord over te nemen; de nummers van de routes. Dat ging toen bij route 23 mis. De groep heeft zich voorbereid door diverse avonden rondom Assen cross-country te wandelen. Balloo, Loon, Norg, Eleveld en nog meer plaatsen zijn aangedaan; zo kom je nog eens ergens. Goed voor de spieren en de moraal. Alhoewel het voor een enkele Sjonnie soms nog niet lang genoeg was.
Afijn, nu de Wampex 2010. Met een gehuurd busje van Assen naar Lauwersoog. Geparkeerd bij restaurant Het Booze Wijf en daar vandaan langs de haven naar zeilschool De Lauwer waar de start is. De taken zijn verdeeld over de leden van de groep; Remon en ondergetekende doen het informatiebord; Roy en Lieke de videoroute; Damy en Ries de video-opdracht en Richard de catering. In twee ploegen het ganzenbord (route 4) opgelost; dit leidde echter tot twee verschillende uitkomsten. Dus nog maar wat puzzelen. We hadden nog een kwartier over voor de start. Gereed maken voor de start en goed aankleden want er ligt SNEEUW. Het is een witte wereld. Op de heenweg vroor het: -1grC. Op de terugweg naar huis om 03:50u was het -6grC. Muts op en handschoenen aan.
Route 1: naar buiten, letter oppikken en bij een post de instructie om met een caravan-vlot of een auto-vlot naar de overkant te gaan; wij kiezen voor de caravan. Door het raam naar binnen en aan de andere kant er weer uit. Gaan we volgend jaar op de camping ook doen;-) Leuke start van deze Wampex. Route 2: dan volgen we knipperende LED’s naar de weg tot de rode container. Route 3: Gehusselde route. De informatie van de aanwijzingen kwam van de video-opdracht. De volgorde stond op het informatiebord. Als je dan aan het puzzelen bent onderweg en leest de tekst HAAtweeduizend (HAA2000), dan duurt het een minuut voordat je beseft dat er staat HaaTweeOoo (H2O), water dus.
Route 4: Ganzenbord-route. Deze instructie is ontstaan door het oplossen van het spelletje ganzenbord. Er is een goedlopende tekst nodig. En daar ging het wat mis bij ons. We hadden de tekst wel, maar lazen niet goed. “Bij viersprong linksaf en rechtsaf laten liggen”. Wij deden linksaf en bij de volgend splitsing rechtsaf laten liggen en we konden niet na 10m rechtsaf, dus zaten we fout. Bij de viersprong moesten we rechtdoor, dat is immers linksaf en rechtsaf laten liggen. Route 5: Geel zwarte route. Geel-zwarte linten volgen. Even het verstand op nul en door het bos. Bij de post ontvangen we het boekje (route B).
Route 6: Pesterige route. We moeten de spelkaarten volgen als die van dezelfde kleur zijn of waarde; einde bij een Joker. Route 7: Geknipte flippo’s. De flippo’s zijn doormidden geknipt door een zeer nauwkeurige knipper. Dit is een omgedraaide en omgekeerde route. Wij noteren 9, 9, 8, 7, 6, 5, 3, 2, 2, 1. En zo komen we uit bij de weg. Dat zit niet goed. We gaan terug en bekijken de flippo’s opnieuw. De ene 9 past net niet! Opnieuw en bij de ’terug’ staat een letter; we zitten dus (ws.) goed. Dan komt bij de 2, 2 twijfel. Ons richtingsgevoel zegt dat we de tweede keer instructie 2 (rechtdoor) moeten negeren; en de volgende dag bij het napraten beseffen we dat van twee bovenkanten en maar 1 onderkant maar 1 goede flippo te maken is. De 2, 2 is dus gewoon 1x 2.
Route 8: Kentekenletterroute. We volgen de letters van dit woord door het bos. Route 9: Rare maantjes route. Door het instructieboekje scheef te houden kun je de instructies lezen. De volgorde staat in de maantjes. Route 10: Ruimende wind route. Instructie met gekke tekens. “Volg het fietspad richting noordoosten wind mee. Steek de asfaltweg voorzichtig over. Bij kruising rechtdoor en zoek het water richting Z. Volg de waterlijn in de juiste richting tot een post.” Bij de waterlijn langs; vlak voor de post staat een letter. Bij deze post moet eerst een vlot gebouwd worden. Meerdere teams zijn bezig. Richard was zo handig om sjorbanden mee te nemen. Binnen 1 minuut zitten de tonnen vast en is Roy op weg naar de instructie al roeiend met een stuk watervast multiplex als roeispaan. Roy leest dat we de witte reflectors moeten volgen en heeft een letter; deze fluistert hij me toe als hij van het vlot af is. Hij vergeet echter wat het eindpunt is van de reflectorroute, maar dat blijkt gelukkig niet erg te zijn.
Route 11: Coördinatenroute. We moeten vanaf de post naar een plek lopen aan de andere kant van de weg. De verkeersregelaar die we eerder hadden gezien bij het fout lopen van route 7 helpt ons met oversteken. Het is niet druk op de weg. Route 12: Reflectorroute. Wij moeten de witte reflectoren volgen volgens de info die op de paal in het water stond bij de vorige post met het vlot. Route 13: Oeverloze route. De volgorde van de plaatjes moet je zelf bepalen. Alleen de eerste is gegeven. De gestreepte lijnen geven aan dat het geen paden zijn (oevers). Het linker plaatje is de lastigste omdat het een breed stuk is waar geen water is. Route 14: Helikopterroute. Deze heeft de naam vanwege de manier van richting zoeken. De aanwijzingen lijken net de wieken van een helikopter van bovenaf gezien. Elke keer het instructieboekje oriënteren en dan de richting van de pijl volgen. Tip voor een volgende keer: laat de volgorde van de pijlen eens weg… De laatste pijl is gestreept en dat is de start van de eerste doorsteek; er zullen nog 6 volgen (een paar korte en 4 lange).
Route 15: Hartjesroute. De hartjes volgen tot een post. Hier gaan we voor de tweede keer over het water. Nu met vlotten. We verdelen de groep. Het is een lange overtocht. Route 16: Klokken kompasroute. Dit is een combinatie van kloktijden en kompasrichtingen; het leidt ons naar een volgende post. Hier gaan we op een bed-vlot naar de overkant. Route 17: Gezochte kompasroute. Via romeinse cijfers wordt er steeds een kompasrichting aangegeven. Na de eerste (CCXX1=221 graden) missen we de volgende en zijn het spoor bijster. Daarom opnieuw gestart en nauwkeuriger op koers gelopen; dat geeft resultaat en vinden we uiteindelijk de “Z”.
Route 18: Doolhof. Het doolhof wordt razendsnel door Richard opgelost en daarna omgezet naar een striproute. Route 19: Klokkenroute. De gevreesde klokkenroute; nooit eerder direct goed gelopen door ons. Nu moeten we vijf tijden in de juiste volgorde zetten. 12:00PM is dus het middaguur. Wij komen op de volgende volgorde: 0:20, 11:15, 11:50, 12:00, 12:55. Dan het analoge horloge goed zetten en je komt uit de richting van de kleine wijzer en je gaat richting de grote wijzer. Route 20: Spannende route. De weerstanden van het informatiebord bij de start levert de hoeken op: 45, 108, 66, 134 en 63 graden. Route 21-22: Kleintje kentekenplaatroute en treinkaartjeroute. De stukjes kentekenplaat leiden ons naar de spoorbaan. Deze volgen we op koers 137 en komen bij het station Marnehuizen CS.
De organisatie heeft heel erg leuk echte stationsinformatie opgehangen. Dit instrueert ons om naar het loket te gaan in het gebouw. We hijsen ons op het perron en komen bij het loket. De ‘L’ van loket meegenomen en rugzak af om door het luik te kruipen. We krijgen een treinkaartje mee met route 22. Deze gaat langs “Geenhuizen” en “Nergenshuizen” tot het begin van een vlakte. Route 23: Kleintje doorsteek. Op koers 224 steken we de vlakte over en van afstand zien we de reflector. We zijn hier helemaal alleen. Zien geen enkele groep.
Route 24: Oleaatroute. Een oleaat brengt ons bij een post. Daar mogen we in een speciekuip en touw over het water. Zowel Richard als ondergetekende krijgen een natte rugzak en kont. De instructie is om in de kuip te gaan zitten, maar ik vat dat op door voeten in de kuip en met de kont op de rand; dat gaat niet goed. De kuip helt over met zeker 45 graden; ik maak water en hou me vast aan het touw; maar het touw staat niet heel strak; trek me terug richting de wal maar dat is nog wel 2 meter en bedenk me al dat ik m’n droge spullen moet gaan aan trekken nadat ik volledig nat op de kant heb getrokken; dan herstel ik mijn evenwicht; gooi mijn benen over de rand en met de kont in de kuip; dat helpt; ik lig wel erg diep door het extra water, maar haal de overkant. Handen trekken me op de wal. Gelukkig, maar een beetje nat, maar toch fris als het een paar graden vriest. Dan blijkt het lampje van Richard in het water te liggen. Remon haalt hem op. Later blijkt dat Richard ook zijn bril is kwijtgeraakt.
Route 25: Kleintje hoog en droog. Nou, niet helemaal droog dus, maar met een flinke pas krijgen we het warm genoeg. Route 26: Grote striproute. Via bevroren zandpaden met flinke sporen van voertuigen komen we uit bij een vlakte. Op de noodenveloppe, die we na de finish open mogen maken, is te zien dat hier de route A en B door elkaar lopen. Wij zien hier echter geen enkele andere groep. Route 27: Memorabele doorsteek. We moeten de vlakte oversteken op koers 18 graden. Met mijn GPS-logger, die ik thuis kan uitlezen, blijkt dat we 8 graden hebben gelopen; we zijn links van de bossage gelopen en dat had rechts moeten zijn; dan kom je dus niet bij het bord uit. We missen route 28 en vinden de chocopost op eigen kracht. Lekkere warme chocolademelk met koek. Lang leve de chocopost! We waren de vierde ploeg die langskwam.
Route 29: Eenvoudige route. Hier moeten de richtingen uit het brailleschrift worden vertaald. Tip voor een volgende keer: doe eens echte braille in een afgesloten doos, zodat je het niet kunt zien. Route 30: Verknipte oleaat. Deze leidt ons langs water tot een post. Bij de post mogen we op een vlot met glad oppervlak naar de overkant; oppassen dat we er niet af glijden. Route 31: Abstracte route. Hier even puzzelen met de gekke letters. Vooral de instructie met richting NO is belangrijk. Route 32: Oppervlakkige route en pompebledroute (33). We moeten globaal in richting 41 graden om de pompebleden van de volgende route te vinden.
Route 34: Videoroute. De filmkijkers van de groep hebben geen moeite met deze route. Duidelijk is wel dat de route onder andere omstandigheden is uitgezet dan wij het nu meemaken. Route 35: Knipperlichtroute. We moeten de vlakte op gaan richting 16 graden. Op het moment dat we twee knipperlichten onder richting 217 en 81 graden zien dan moeten we richting 303 graden de letter “Z” zoeken. Het knipperlicht op 217 graden is hoog opgesteld (in de uitzichttoren); het andere licht is door de heuveltjes niet altijd goed te zien. Vlak na onze afslag op 303 graden op zoek naar de “Z” vinden we de letter “X”. De “Z” staat voor de vlakte.
Route 36: Grote doorsteekroute. Deze doorsteek blijkt later via de noodenveloppe en Google Earth 2,0 km te zijn. We moeten hem lopen op 269 graden. Wij blijken later via mijn loggertje 281 graden te hebben gelopen en komen te noordelijk op de schuine rand van de vlakte uit. Daar gaat het mis. Twee groepen die vlak achter ons liepen op de vlakte weten het ook niet goed. We lezen nog wel de instructie van de volgende route; de brug van route 37 en het fietspad kennen we nog van vier jaar geleden. Helaas hebben we niet de helderheid van geest om langs de rand te lopen en op zoek te gaan naar de witte reflector.
Via Google Earth en mijn loggertje heb ik kunnen nagaan dat we 630 m verkeerd zaten. Via grofweg noordwestelijke route kwamen we bij de dijk uit en zijn toen via de weg teruggelopen naar de finish. We zullen wat letters gemist hebben; gelukkig geen post. Het was een prachtige Wampex. Zeer gevarieerde routes. De routes door het bos vonden we heel mooi. Bij de routes over de vlaktes zat het ons een paar keer niet mee; we weten nu waar we kunnen verbeteren voor een volgende keer.
Organisatie, bedankt en graag tot een volgende keer.
Jildert E. Visser